Table of Contents
We nemen afscheid van Lasana en bedanken hem hartelijk voor het gidsen en zijn uitleg over alle diersoorten (watertank camper). Het is niet lang rijden naar Tambacounda waar we willen slapen in Hotel Oasis. De Toy is aan de buitenkant en binnen vol met zand en heeft een grondige schoonmaakbeurt nodig (watertank camper). Daar beginnen we niet aan, zeker niet in de extreme hitte en we snakken naar een douche
Jeroen neemt een duik in het zwembad en daarna een douche - watertank camper (Mobilhome opkopers). Vannacht slapen we luxe met airco en in een kingsize bed. Wat een groot bed in vergelijking met ons 1.10 m brede bed in onze daktent! We hebben heerlijk geslapen en beginnen de dag met een ontbijtje aan het zwembad
De eerste overnachting is in Touba, weer in een hotel. De hotelovernachting is ons zo goed bevallen dat we besluiten nog een nacht in een hotel te slapen. We komen in de grote stad aan en we rijden naar het hotel die niet blijkt te bestaan. Touba komt op ons over als een drukke stad waar mensen behoorlijk gestrest en geïrriteerd zijn.
Dit hebben we in Senegal nog niet eerder meegemaakt. Omdat er geen hotel is, rijden we door naar Louga. watertank camper. Louga is kleiner dan de stad Touba en de sfeer voelt goed. We vinden zonder problemen Hotel Casa Italia. Nee, geen Italiaanse eigenaren, wel gebouwd in Italiaanse sferen. We zijn moe en bezweet van de lange reis
Na het ontbijt pakken we ons boeltje en maken eerst extra kopieën van de fiches (hèt belangrijke papiertje met persoonlijke gegevens) die in Mauritanië onderweg bij de controles worden gevraagd. Daarna laten we de auto wassen - Mobilhome opkoper. watertank camper. Die ziet er niet uit en de deuren zijn te vies geworden om aan te pakken
Het lusje Senegal en Gambia is rond (watertank camper). Onze reis door Senegal was prachtig. We hebben genoten van de aardige bevolking, de vaartochten met de piroque door de mangroven, het feest in de Casamance en het natuurpark Niokolo-Koba. De politie- en gendarmeriecontroles verliepen soepeltjes en we hoefden geen beroep te doen op onze politievriend Gallo
De douaneformaliteiten bij de grens van Senegal-Mauritanië verloopt vlekkeloos en vlot, wel binnen 1 uur. Vol goede moed rijden we 40 km over de zeer slechte zandpiste waar we bijna 2 uur over doen. Via een asfaltweg gaat de route verder naar de camping in Nouakchott. watertank camper. Nog eens ruim twee uur
Het is hèt land van het rijdende autokerkhof en de irritante vliegen en muggen. Voor de rest is Mauritanië prachtig. Het plan is om in enkele dagen over de piste van de oude Dakarroute naar Nouadhibou te rijden. Als we de weg oprijden, zien we de grauwe lucht en het waait enorm.
We zien af van het plan en we rijden rechtstreeks naar Nouadhibou (watertank camper). Het is bijzonder om in korte tijd het landschap te zien veranderen en daarmee de temperatuurverschillen te voelen: van het tropisch savanneklimaat in het zuidelijk deel van Senegal naar het steppeklimaat in centraal Senegal, dat vervolgens overgaat naar een warm woestijnklimaat in het noorden van Senegal
Wij voelen tijdens het eerste deel van de rit vooral de droge warmte met hoge temperaturen. We vervolgen onze weg en ondergaan lijdzaam de hoge temperaturen. Plotseling knipperen af en toe tegelijk vijf waarschuwinglampjes op het dasboard: T-belt, oliepeil, handrem, brandstoffilter en accu - watertank camper. Dat is een rare combinatie en we vragen ons af wat er aan de hand kan zijn, temeer omdat we tijdens het rijden niets aan de Toy merken
Terwijl hij dat doet, komt een Marokkaan aangelopen. Zijn auto staat verderop met een lekke band. Jeroen heeft er het juiste gereedschap voor en biedt hulp. Echter één bout spoelt door en daardoor kan de autoband er niet af. De chauffeur bedankt ons vriendelijk voor onze hulp en hij rijdt met de lekke band langzaam door in de hoop dat de bout los komt of afbreekt.
We mandiën met koud water wat even wennen is. ’s Avonds koelt het af naar 22°C en de wind steekt op. watertank camper. Oef!! Wat koud!! Buiten zitten is voor ons vanwege de koude straffe wind niet te doen dus bivakkeren we prinsheerlijk en gezellig in onze Toy. Jeroen heeft onze garage in Harderwijk gemaild en gevraagd wat er aan de hand kan zijn gezien de storingsmelding van de 5 dashboardlampjes
Als deze stuk is branden al die lampjes, dus waarschijnlijk is deze aan het stuk gaan. De dynamo is nog nooit vervangen en deze diagnose op afstand zou heel goed mogelijk kunnen zijn. Een Mauritaanse gids die toevallig aanwezig is, belt zijn vriend die op het vliegveld werkt en machines onderhoudt.
Dat hadden wij ook al gemerkt; soms slaat de motor niet aan en horen we een gierende startmotor - watertank camper. Hij adviseert de brandstoffilter te vervangen en naar Marokko te rijden voor verdere diagnose en reparatie van de startmotor, omdat men in Mauritanië de onderdelen niet altijd heeft en een eventuele bestelling enige dagen kan duren
De brandstoffilter heeft Jeroen destijds in Atar gekocht op aanraden van Christophe en Jimmy waarmee we samen hebben gereisd. De filter blijkt nog schoon, maar Jeroen laat het toch wel vervangen. watertank camper. We hopen erop dat we Guelmim in Marokko zonder problemen zullen bereiken, inshallah. Camper opkoper. Daar heeft Jeroen een garage gevonden van de Marokkaan Adil die in Zwitserland heeft gewerkt
We gaan het beleven…. watertank camper. Voordat de wekker afgaat, worden we wakker. We willen om 9 uur bij de Mauritaanse-Marokkaanse grens staan, zodat we voldoende tijd hebben om de afstand van 685 km naar Boujdour te rijden en voor het donker aan te komen. Het ontbijt slaan we gemakshalve over. Dat doen we onderweg wel
De daktent en handdoeken in de auto zijn klam van het zeevocht. We kijken nu al uit naar de volgende douche. De douaneformaliteiten aan beide grenzen bij Poste Frontière El Guerguarate gaan vlot in tegenstelling tot de vorige keer toen we er 5 uur over deden (watertank camper). Iedereen is ontspannen en aardig
Na 2 uur rijden we Marokko in. De asfaltweg is prima, vanaf Dakhla is het deels opnieuw geasfalteerd en verbreed, waardoor we lekker kunnen doorrijden. Er staat een keiharde wind die vanuit het oosten en later vanuit het noordwesten waait. Rijden door de West-Sahara is lang en het landschap eentonig.
Voor het donker bereiken we Camping Sahara Line in Boujdour. Hier hebben we ook op de heenweg gestaan. Er staat nog steeds een harde wind en we parkeren de Toy achter een gebouwtje (watertank camper). Het kan hier aangenaam weer zijn, maar we zitten in de woestijn: het kan er dooien of vriezen! De lange rit van de grens van Marokko door de Westelijke Sahara duurt een eeuwigheid
Vandaag wordt het een reis van 4,5 uur - watertank camper. Nog steeds waait het behoorlijk hard en komt de wind recht op ons af. Het zand vliegt in vlagen over de weg. Soms horen we getik tegen de voorruit alsof het regent, maar het is zeer fijn woestijnzand. Ook wervelt het zand omhoog, zodat we regelmatig door een soort mist van zand rijden
De reis gaat voorspoedig en we bereiken Oum Fatma waar we vannacht slapen. Vorig jaar stonden we hier een paar dagen (watertank camper). Het is een prachtige plek boven op een klif. Onder ons zien we de lagune. We wandelen naar de klif die uitkijkt op zee. Nogmaals maken we foto’s en een filmpje, omdat we maar niet genoeg krijgen van dit natuurschoon
Navigation
Latest Posts
Loosplaatsen Camper België
Camper Koelkast 12v 220v Gas
Camper & Buscamper Verkoop - Tweedehands Camper